Upadłość firmy może budzić negatywne skojarzenia, ale w niektórych sytuacjach jest jedyną drogą do zaspokojenia roszczeń wierzycieli. Co więcej, nie zawsze musi oznaczać likwidację przedsiębiorstwa. Jeśli firma znajduje się w trudnej sytuacji finansowej i wisi nad nią widmo upadłości, warto, aby jej przedstawiciele skonsultowali się z ekspertami w celu znalezienia korzystnego wyjścia z nawet najtrudniejszej sytuacji.
Czy możemy Ci pomóc?
Nasza oferta jest bardzo elastyczna
Trafiłeś w dobre miejsce. U nas pozyskasz pożyczkę na bardzo dobrych warunkach.
Upadłość firmy — czym jest z definicji?
Upadłość firmy to stan prawny, będący konsekwencją ogłoszenia upadłości przedsiębiorstwa przez sąd w toku postępowania upadłościowego. Firma w upadłości to taka, która znajduje się w trudnej sytuacji finansowej i nie jest w stanie na czas spłacać swoich zobowiązań. Celem ogłoszenia upadłości i dalszych działań z tym związanych jest zaspokojenie (w miarę możliwości) roszczeń jej wierzycieli.
W zależności od formy prawnej firmy, obowiązek złożenia wniosku o upadłość firmy mają jej wspólnicy lub członkowie zarządu. Mają na to 30 dni od zaistnienia przesłanek świadczących o niewypłacalności przedsiębiorstwa. Jeśli dojdzie do zawinionej zwłoki, mogą pojawić się konsekwencje w postaci m.in. rozszerzenia odpowiedzialności za długi firmowe czy zakazu prowadzenia działalności gospodarczej. Wnioskować o upadłość przedsiębiorstwa mogą także jego wierzyciele.
Dlaczego my?
Dowiedz się, dlaczego warto nam zaufać
Długie terminy spłaty
Wiemy, jak trudno może być Ci odzyskać płynność finansową po zaciągnięciu kredytów. Dlatego oferując pomoc, dbamy o długie terminy spłaty oferowanych przez nas kredytów, które pozwolą Ci stanąć na nogi.
Doświadczeni doradcy
Doświadczenie w pozyskiwaniu trudnych kredytów, w tym kredytów konsolidacyjnych i na spłaty chwilówek, to nasz największy atut. Dzięki niemu masz pewność, że Twoje sprawy finansowe są w dobrych rękach.
Niskie oprocentowanie
Zdajemy sobie sprawę, że spłata kolejnych rat może być dla Ciebie obciążeniem. Dlatego dbamy o to, by oferowane przez nas rozwiązania i oprocentowanie nie obciążyły Cię zbyt mocno.
Opinie klientów
Poznaj opinie osób, które nam zaufały
Chcielibyśmy podziękować firmie Spłata Kredytów za pomoc w uzyskaniu wsparcia finansowego dla naszej firmy. Spotkała nas nieprzyjemna sytuacja: nie do końca udana inwestycja mocno nadszarpnęła nasze finanse, zarówno te firmowe, jak i prywatne. Zastanawialiśmy się nawet, czy to nie koniec i nie przyjdzie nam po prostu szukać innej pracy, ale na szczęście wtedy znaleźliśmy naszą pomoc. Spłata Kredytów spadła nam z Nieba, pozwalając uzyskać wsparcie i postawić na nogi naszą firmę. A także całe życie. Teraz nasza firma nie tylko wyszła z problemów, ale nawet zaczęła się lepiej rozwijać. Spłata Kredytów to po prostu świetni ludzie, którym z całego serca dziękujemy i życzymy dalszych sukcesów zawodowych, takich jak u nas.
Serdecznie dziękuję firmie Spłata Kredytów, a szczególnie Pani Agacie, za profesjonalną pomoc. Dzięki Pani udało mi się odzyskać spokój i szczęśliwe życie. Jest Pani nie tylko zawodowcem, ale przede wszystkim wspaniałym człowiekiem, z którym kontakt dał mi nadzieję na wyjście z problemów. I wszystko się udało! Pozdrawiam! 🙂
Jak wiele osób, które na pewno tu przychodzą, ja także skorzystałem z „super oferty” chwilówek. Skończyło się to dla mnie prawdziwą klęską i oszałamiającym długiem, z którym dopiero firma Spłata Kredytów pomogła mi sobie poradzić. Dzięki nim wiem już teraz, że warto korzystać z usług doradców, aby szybko wyplątać się z problemów, jakie człowiek sam sobie potrafi narobić. I nie korzystam już z chwilówek. Dziękuję,
Witam. Bardzo polecam współpracę z Panem Damianem ze Spłaty Kredytów. Moja sytuacja przed spotkaniem z nim była bardzo ciężka: kredyty, zobowiązania z „chwilówek” i problem z uzyskaniem jakiegokolwiek wsparcia. Jak mi trzeci bank powiedział, że nie mam szans na żadną pomoc, to po prostu ręce mi opadły. No bo niby za co żyć, a jeszcze spłacać te wszystkie raty, jak po prostu nie ma na to pieniędzy? I wtedy spotkałam Pana Damiana, bo koleżanka poleciła mi firmę Spłata Kredytów. Wystarczyło kilka miesięcy intensywnej współpracy z nim, żeby moja sytuacja się poprawiła i w końcu widzę światełko w tunelu. Pan Damian to po prostu złoty człowiek, sumienny, profesjonalny, każdemu takiego doradcę polecam.
Witam. Piszę tu, aby polecić usługi Pani Agaty, która uratowała mnie i moją rodzinę przed bankructwem. Byliśmy w ciężkiej sytuacji, nagłe poważne potrzeby zmusiły nas nie tylko do wydania wszystkich oszczędności, ale też do zaciągnięcia pożyczek w parabankach. Wiedzieliśmy, jak to się może skończyć, ale te łatwe, szybkie pieniądze wydawały się po prostu niezbędne… i skończyło się jak u wielu innych rodzin: totalne dno. Szukając rozwiązania, trafiliśmy na Panią Agatą. Wypełniliśmy wszystkie informacje i okazało się, że rozwiązanie jest na wyciągnięcie ręki. Pani Agata podeszła do nas bardzo miło, pieczołowicie zajęła się całą sprawą i teraz wierzymy, że wszystko wróci do normy. Kontakt z Panią jest doskonały, dziękuję w imieniu swoim i całej rodziny.
Nie będę oryginalna: po prostu dziękuję i polecam doradztwo Spłaty Kredytów. Pan Przemysław jest najlepszy! Gdyby nie on, pewnie już dawno bym się załamała, a on postawił moje życie na nogi i sprawił, że znowu śpię spokojnie. Profesjonalista w każdym calu, doskonała i miła współpraca, cierpliwość, zrozumienie i wiedza – niczego innego nie mogłabym sobie wymarzyć.
Spłata Kredytów = Firma Godna Polecenia. 🙂
Chcę ją zatem serdecznie polecić i gorąco podziękować za okazaną mi pomoc. To profesjonalni, empatyczni i skuteczni ludzie, którzy znajdą rozwiązanie każdego problemu finansowego. Mnie pomogli dwa razy: najpierw z pozbyciem się długów rodzinnych, potem z inwestycją w moją nową firmę. Za każdym razem ich wybór to strzał w dziesiątkę.
Pozdrowienia z Pruszkowa
Witam serdecznie! Chciałbym podziękować Panu Damianowi i Pani Agacie, którzy zajęli się moimi finansami. Wcześniej próbowałem współpracować z inną, podobną firmą, ale nic z tego nie wyszło, więc nową współpracę zaczynałem z pewnymi obawami. Tym razem jednak było zupełnie inaczej: Państwo są prawdziwymi profesjonalistami. Zamiast udzielać „internetowe porady” od razu przystąpili Państwo do konkretnego działania. Takiej pomocnej dłoni było mi potrzeba. Takich ludzi chciałem spotkać. Są Państwo wspaniałymi, otwartymi ludźmi, którzy potrafią zrozumieć człowieka w potrzebie, a to się liczy. Tak samo jak dobry kontakt, trafne porady i długofalowy, skuteczny plan działania.
Witam, jestem bardzo zadowolony ze współpracy z firmą Spłata Kredytów. Spotkałem się tu z naprawdę profesjonalnym, rzetelnym podejściem do sprawy, pozytywnym podejściem do klienta i dużą dawką zrozumienia. Dzięki tutejszym doradcom długi w końcu odeszły w zapomnienie. Jestem wdzięczny za szybką, trafną i kompleksową pomoc. Polecam każdemu.
Chciałbym w tym miejscu podziękować za pomoc w uzyskaniu pożyczki i załatwieniu wszystkich związanych z nią, niezbędnych formalności. Sama na pewno nie dałabym sobie rady, ze względu na złą historię kredytową mogłam jedynie chodzić od instytucji do instytucji, a tam nikt nie chciał się mną zainteresować. Dopiero Pani Marzena pomogła mi przejrzeć na oczy, ustaliła co, jak i kiedy mam zrobić, a przede wszystkim profesjonalnie załatwiła moje sprawy, dzięki czemu uzyskałam wsparcie finansowe. Pożyczka uzyskana dzięki niej pozwoliła mi w końcu odetchnąć i wyjść z kłopotów. Polecam wszystkim Panią Marzeną, jest profesjonalną, pracowitą, skuteczną i bardzo miłą osobą! 🙂
Upadłość firmy w praktyce jest bardzo poważnym krokiem, który może (chociaż nie musi) doprowadzić do zamknięcia działalności. Oznacza m.in. znaczne ograniczenie, a wręcz pozbawienie właścicieli kontroli nad firmą, a także ograniczenie zastosowania wielu przepisów ogólnych, np. z zakresu prawa pracy.
Możliwa jest zarówno upadłość firmy jednoosobowej, jak i upadłość spółki, chociaż są tu wyjątki. Na przykład spółka cywilna, jako że nie ma podmiotowości prawnej, sama w sobie nie może upaść, natomiast upadłość spółki mogą ogłosić jej wspólnicy, co automatycznie doprowadzi do jej rozwiązania.
Istnieje wiele czynników, które mogą doprowadzić do upadłości firmy. Niektóre z nich są zależne od przedsiębiorców, na inne nie mają oni w ogóle wpływu. Przykładowo, brak wystarczających środków na bieżące wydatki i spłatę zobowiązań może sprawić, że firma nie będzie w stanie utrzymać się na rynku. Przyczyną takiej sytuacji mogą być opóźnienia w płatnościach od kontrahentów czy niewłaściwe zarządzanie należnościami.
Gwałtowny spadek popytu na produkty lub usługi oferowane przez firmę może prowadzić do znacznego obniżenia dochodów. Jeśli spadek ten jest długotrwały i firma nie jest w stanie dostosować się do nowych warunków rynkowych, może to doprowadzić do jej upadłości. Czynniki zewnętrzne, takie jak kryzysy gospodarcze, recesja czy pandemie, również mogą znacząco wpłynąć na kondycję finansową przedsiębiorstwa.
Ogłoszenie upadłości firmy nie jest czymś, co może zrobić każde przedsiębiorstwo, w każdej chwili. Zatem kiedy można ogłosić upadłość firmy? Sąd zdecyduje się ogłosić upadłość jedynie w odniesieniu do przedsiębiorstwa, które jest niewypłacalne, czyli nie jest w stanie wykonywać swoich zobowiązań finansowych.
Prawo upadłościowe domniemuje, że niewypłacalność ma miejsce, jeśli firma:
Warunki ogłoszenia upadłości firmy nie kończą się jednak tylko na tym jednym czynniku. Poza niewypłacalnością wymagane jest także, aby firma dysponowała majątkiem, który pozwoli na pokrycie kosztów postępowania i chociaż częściowe zaspokojenie roszczeń wierzycieli. Jako, że głównym przeznaczeniem upadłości firmy jest właśnie zaspokojenie roszczeń wierzycieli, gdyby w ogóle nie było to możliwe, ogłoszenie upadłości mijałoby się z celem.
Każdy wspólnik czy członek zarządu może złożyć wniosek o upadłość firmy samodzielnie, nie musi czekać na innych przedstawicieli firmy. Warto zadbać o to, aby dopełnić formalności jak najszybciej, gdy tylko firma spełni przesłanki niewypłacalności.
Jeśli wspólnicy lub członkowie zarządu będą zbyt długo zwlekać z wnioskowaniem o upadłość, nie tylko narażą się osobiście na konsekwencje prawne, ale też mogą doprowadzić do narastania zadłużenia. Trudno odpowiedzieć na pytanie, ile trwa upadłość firmy, ponieważ każdy przypadek jest inny, ale z reguły nie jest to szybki proces. Im szybciej zostanie zainicjowany, tym większe szanse, że uda się dojść do porozumienia z wierzycielami i kontynuować działalność.
Warto wiedzieć, jak ogłosić upadłość firmy, zwłaszcza, że sporo się w tej kwestii zmieniło na przestrzeni lat. Obecnie konieczne jest złożenie wniosku o upadłość firmy poprzez Krajowy Rejestr Zadłużonych, prowadzony przez Portal Rejestrów Sądowych.
We wniosku należy zawrzeć m.in. dane firmy, a także odpowiednie uzasadnienie, a więc wskazanie, że firma jest niewypłacalna i jakie przesłanki o tym świadczą. Sąd przeanalizuje wniosek i zadecyduje o tym, czy upadłość powinna zostać ogłoszona. Samo ogłoszenie upadłości nie kończy postępowania upadłościowego, a tak naprawdę jest tylko wstępem do dalszych działań syndyka i sądu.
Najprostsza odpowiedź na pytanie, czy pracownicy mogą ogłosić upadłość firmy, brzmi: nie ma takiej możliwości. Upadłość firmy może ogłosić jedynie sąd po przeprowadzeniu postępowania upadłościowego. Nie oznacza to jednak, że pracownicy nie mają w tym procesie żadnego udziału.
Żeby inni wierzyciele, np. kontrahenci upadającej firmy, znaleźli się na liście wierzycieli, muszą sami zgłosić swoje roszczenia w terminie 3 miesięcy od ogłoszenia rozpoczęcia postępowania upadłościowego.
Pracownicy są w innej, niejako uprzywilejowanej pozycji: ich wierzytelności są dopisywane do listy długów “z urzędu”, na podstawie dokumentacji kadrowo-płacowej, do której dostęp uzyskuje syndyk wyznaczony przez sąd do danej sprawy. Oznacza to, że, o ile masa upadłościowa przedsiębiorstwa na to pozwoli, syndyk wykorzysta firmowe środki do wypłaty zaległych wynagrodzeń i innych świadczeń.
Współpraca z firmami zagrożonymi upadłością może być ryzykowna, ale jednocześnie może też przynieść korzyści. Zanim zdecydujesz się na nawiązanie współpracy z takim przedsiębiorstwem, warto dokładnie przeanalizować potencjalne zagrożenia i korzyści płynące z takiego rozwiązania.
Głównym zagrożeniem związanym ze współpracą z tego typu podmiotami jest ryzyko niewypłacalności. Firmy zagrożone upadłością mogą mieć problemy z terminowymi płatnościami, co może powodować utratę płynności finansowej i problemy z przepływami pieniężnymi u ich kontrahentów.
Ponadto współpraca z firmą, która jest na skraju upadłości, może wpłynąć negatywnie na wizerunek przedsiębiorstwa. Klienci i partnerzy biznesowi mogą obawiać się, że kontrahent upadającej firmy również może mieć problemy finansowe.
Z drugiej strony, współpraca z firmą zagrożoną upadłością może przynieść korzyści, takie jak możliwość negocjowania korzystniejszych warunków współpracy czy przejęcie części majątku lub klientów przedsiębiorstwa w trudnej sytuacji finansowej. Kluczowe jest w związku z tym rozważenie potencjalnych korzyści i zagrożeń, a także ocena położenia konkretnej firmy, jako że każda sytuacja może być nieco inna.
Skoro ogłoszenie upadłości to dopiero początek postępowania upadłościowego, to co oznacza upadłość firmy w dalszej perspektywie? Jeśli sąd postanowił o ogłoszeniu upadłości, to następnie ustanowi syndyka, który przejmie kontrolę nad majątkiem firmy. Do zakresu jego kompetencji będzie należało m.in. zwalnianie pracowników, rozwiązywanie niektórych innych umów zawartych przez firmę czy sprzedawanie składników jej majątku.
W zależności od indywidualnych okoliczności, upadłość firmy może zakończyć się jej likwidacją, w którym to przypadku przedsiębiorstwo przestaje istnieć, bądź zawarciem układu z wierzycielami, w ramach którego ustalany jest nowy harmonogram spłaty, a firma może dalej normalnie działać.
Wiele firm przy nawiązywaniu nowych relacji biznesowych zwraca dużą uwagę na to, czy potencjalny partner jest wiarygodny i rzetelny. Jeśli ta kwestia nie zostanie zweryfikowana, pojawia się ryzyko, że kontrahent nie będzie na czas regulował swoich zobowiązań (np. płacił za przekazane mu towary lub wykonane usługi). Pojawia się jednak pytanie, jak sprawdzić czy firma jest w upadłości?
Pierwszym krokiem jest zweryfikowanie firmy w Krajowym Rejestrze Sądowym (KRS) lub Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG), jednak należy pamiętać, że status firmy nie zostanie zaktualizowany natychmiast po ogłoszeniu upadłości, a może to trochę potrwać.
W Polsce informacje o ogłoszeniu upadłości można znaleźć także w Monitorze Sądowym i Gospodarczym, który, jak sama nazwa wskazuje, jest oficjalnym źródłem informacji o ogłoszeniach sądowych i gospodarczych, w tym ogłoszeniach o upadłości czy likwidacji przedsiębiorstw. Trzeba jednak mieć świadomość, że i tutaj dane będą pojawiać się z pewnym opóźnieniem, a więc nie od razu po tym, gdy sąd zadecyduje o ogłoszeniu upadłości firmy.
Warto nadmienić, że nawet, jeśli aktualnie firma nie jest w trakcie postępowania upadłościowego, nie oznacza to, że jej sytuacja finansowa jest dobra. Warto więc sprawdzić również, czy firma znajduje się w rejestrze dłużników, takich jak Krajowy Rejestr Długów (KRD). Może to świadczyć o problemach finansowych przedsiębiorstwa i potencjalnym zagrożeniu upadłością w przyszłości.
Upadłość firmy a długi — jak to wygląda w praktyce? Upadłość firmy nie oznacza automatycznego umorzenia wszystkich jej zobowiązań, a wręcz przeciwnie. Wyznaczony przez sąd syndyk będzie dążył przede wszystkim do tego, aby różnego typu długi (względem pracowników, firm trzecich czy instytucji państwowych) zostały w jak największym stopniu uregulowane.
W pierwszej kolejności w tym celu wykorzystany zostanie majątek przedsiębiorstwa. Syndyk może m.in. sprzedawać firmowe pojazdy, maszyny i inne elementy majątku, bądź też spieniężyć całą firmę, aby uzyskać potrzebne środki. W zależności od zakresu odpowiedzialności wspólników lub członków zarządu, w przypadku, gdy majątek firmy nie wystarczy na pokrycie wszystkich długów, może mieć miejsce egzekucja z majątków osobistych.
Upadłość firmy a zaległe pensje — co dzieje się z nimi po ogłoszeniu upadłości przedsiębiorstwa? Pracownicy, którym wynagrodzenia nie zostały wypłacone w terminie, stają się wierzycielami pracowniczymi w postępowaniu upadłościowym. Wierzyciele pracowniczy mają priorytet przy ustalaniu przez syndyka kolejności spłaty wierzycieli, co oznacza, że ich roszczenia są zaspokajane np. przed roszczeniami z kategorii podatków i danin publicznych.
Jednocześnie trzeba zaznaczyć, że w pierwszej kolejności z masy upadłościowej zawsze zaspokaja się koszty postępowania, w tym wynagrodzenie syndyka, a dopiero w dalszej kolejności roszczenia wierzycieli, w tym (priorytetowo) pracowników.
Upadłość firmy oraz kwestia jej zobowiązań wobec innych firm to kluczowy temat dla przedsiębiorstw, które wśród kontrahentów mają firmę w stanie upadłości. Dostawcy towarów, usług czy inni partnerzy biznesowi upadłej firmy muszą zgłosić swoje wierzytelności do syndyka masy upadłościowej.
Wierzyciele mogą otrzymać spłatę swoich wierzytelności w części lub całości, w zależności od wartości majątku upadłego przedsiębiorstwa i zgodnie z kolejnością określoną przez przepisy prawa upadłościowego. Muszą jednak być świadomi, że proces upadłościowy nie należy do najszybszych i możliwe, że będą musieli poczekać na odzyskanie swojej należności.
Ponadto umowy zawarte z firmą w stanie upadłości mogą ulec rozwiązaniu, zawieszeniu lub renegocjacji, w zależności od decyzji sądu lub syndyka masy upadłościowej. Firmy współpracujące z przedsiębiorstwem w upadłości powinny dokładnie sprawdzić warunki swoich umów i być gotowe na ewentualne zmiany.
W normalnej sytuacji pracownicy przebywający na zwolnieniu lekarskim podlegają szczególnej ochronie, natomiast upadłość firmy tę ochronę uchyla. Oznacza to, że po ogłoszeniu upadłości firmy przez sąd pracodawca zyskuje możliwość zwolnienia również pracownika czasowo niezdolnego do pracy.
Przebywanie na zwolnieniu lekarskim gdy firma jest w upadłości nie stawia jednak pracownika w skrajnie złej sytuacji, jako że nie pozbawia go praw do świadczenia. W przypadku upadłości firmy, zwolnienia lekarskie są nadal honorowane przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych (ZUS). Pracownik przebywający na zwolnieniu lekarskim powinien otrzymywać świadczenia z tytułu choroby do końca wyznaczonego przez lekarza okresu.
Emerytura pomostowa to świadczenie dla pracowników z tzw. “szczególnymi warunkami pracy”, czyli w praktyce m.in. ratowników medycznych czy kontrolerów lotów. Ma ono charakter przejściowy i jest wypłacane po spełnieniu określonych kryteriów (m.in. w zakresie okresów składkowych i nieskładkowych, a także stażu pracy w szczególnych warunkach), aż do osiągnięcia wieku pozwalającego na pobieranie emerytury na warunkach ogólnych.
Upadłość firmy nie wpływa bezpośrednio na zdolność pracownika do otrzymania emerytury pomostowej. Oznacza to, że po zwolnieniu z powodu upadłości zakładu pracy można wnioskować o emeryturę pomostową, pod warunkiem, że spełnia się wymagane kryteria.
Natomiast upadłość firmy i emerytura pomostowa mogą mieć ze sobą taki związek, że z uwagi na likwidację zakładu pracy dokumentacja związana z zatrudnieniem (niezbędna do złożenia wniosku o emeryturę pomostową) może być trudniejsza do uzyskania.
W przypadku upadłości firmy, kwestia spłaty kredytów zależy od przebiegu postępowania upadłościowego, decyzji sądu i strategii przyjętej przez syndyka. Jeśli sąd zdecyduje o likwidacji majątku firmy, wówczas zyski ze sprzedaży majątku zostaną wykorzystane do spłaty długów, w tym kredytów. Wierzyciele (m.in. banki) zostaną zaspokojeni zgodnie z kolejnością określoną w przepisach prawa upadłościowego. W zależności od wartości likwidowanego majątku, wierzyciele mogą odzyskać całość lub część swoich wierzytelności.
W toku postępowania upadłościowego można także zawrzeć z wierzycielami układ określający plan spłaty, który następnie musi zostać zatwierdzony przez sąd, aby mógł wejść w życie. W takiej sytuacji firma będzie miała możliwość kontynuowania działalności, a kredyty będą spłacane zgodnie z nowym harmonogramem spłat.
Upadłość firmy a kredyty — co w sytuacji, gdy masa upadłościowa nie pozwala na zaspokojenie roszczeń wierzycieli? W zależności od formy prawnej przedsiębiorstwa i tego, czy osoby zobowiązane do złożenia wniosku o upadłość firmy zrobiły to na czas, wierzyciele mogą potencjalnie domagać się zaspokojenia roszczenia z majątku osobistego wspólników czy członków zarządu.
Upadłość firmy i leasing to kwestie, które trzeba rozpatrywać na dwóch płaszczyznach: upadłości firmy leasingodawcy i leasingobiorcy. Jeśli upada firma leasingowa (co obecnie zdarza się znacznie rzadziej niż kiedyś, ale wciąż jest możliwe), to jej majątek przechodzi pod zarząd syndyka, który ma obowiązek dalej wykonywać zobowiązania względem jej klientów i kontrahentów. Jeśli klient firmy leasingowej dalej w terminie opłaca raty leasingu, to umowa z nim będzie dalej trwała na dotychczasowych zasadach.
Natomiast w sytuacji, gdy upada leasingobiorca, syndyk przejmujący kontrolę nad jego majątkiem może, ale nie musi odstąpić od wykonywania takiej umowy — wszystko zależy od okoliczności. Niekiedy może się zdarzyć, że z ekonomicznego punktu widzenia najkorzystniejsze będzie np. zdecydowanie przez syndyka o wykupie przedmiotu leasingu i jego późniejszej sprzedaży.
“Firma ogłosiła upadłość – jak odzyskać pieniądze?” To pytanie, które mogą sobie zadawać zarówno jej wierzyciele, jak i pracownicy. Pierwszym krokiem, który należy podjąć, jest uzyskanie statusu wierzyciela w postępowaniu upadłościowym. Aby tego dokonać, trzeba zgłosić swoje roszczenia do syndyka masy upadłościowej, który został wyznaczony przez sąd prowadzący postępowanie upadłościowe. W zgłoszeniu roszczeń należy przedstawić dowody potwierdzające swoje roszczenia, takie jak umowy, faktury czy inne dokumenty. Pracownicy nie muszą dokonywać takiego zgłoszenia, jest ono dokonywane na ich poczet automatycznie.
Wierzyciele powinni monitorować sposób, w jaki syndyk dokonuje podziału masy upadłościowej. Należy pamiętać, że nie wszystkie roszczenia będą mogły zostać zaspokojone w pełni, gdyż zależy to od dostępnych aktywów przedsiębiorstwa oraz przyjętej kolejności zaspokojenia wierzycieli.
Warto skorzystać z pomocy prawnika specjalizującego się w prawie upadłościowym. Prawnik może doradzić, jakie kroki podjąć, aby zabezpieczyć swoje roszczenia względem firmy ogłaszającej upadłość i zwiększyć szanse na ich odzyskanie.
Kiedy firma ogłasza upadłość, jej pracownicy mogą być narażeni na różnorodne skutki. Wszystko zależy od przebiegu postępowania upadłościowego. Co więc dzieje się z pracownikami, gdy firma ogłosiła upadłość? Inaczej będzie w przypadku, gdy postępowanie zakończy się zawarciem układu z wierzycielami, a inaczej, gdy dojdzie do likwidacji przedsiębiorstwa.
W tym pierwszym przypadku umowy z pracownikami są utrzymywane w mocy, a przedsiębiorstwo będzie dalej funkcjonować tak, jak dotychczas. Przy czym niewykluczone jest, że firma zdecyduje się na likwidację niektórych stanowisk pracy lub redukcję etatów ze względów ekonomicznym.
Natomiast konsekwencją likwidacji przedsiębiorstwa będzie rozwiązanie umów z pracownikami, w tym również tymi, których prawo pracy chroni przed zwolnieniem w innych okolicznościach.
W przypadku zwolnień związanych z upadłością firmy, pracownikom przysługują odprawy i wynagrodzenia za przepracowany okres, jeśli były one określone w umowie o pracę lub przepisach prawa pracy. Należy jednak pamiętać, że wypłata tych świadczeń może być opóźniona ze względu na proces upadłościowy.
Kwestia zasiłku dla bezrobotnych to istotny temat, w kontekście upadłości firmy, jako że skutkiem upadłości jest często likwidacja przedsiębiorstwa, a co za tym idzie, rozwiązanie umów z jego pracownikami.
W takiej sytuacji, osoby, które straciły zatrudnienie, mogą ubiegać się o zasiłek dla bezrobotnych, o ile spełniają określone wymagania formalne. Obowiązują tutaj takie same warunki, jak na przykład w przypadku, gdy firma co prawda nie upada, ale wypowiada umowy z pracownikami z powodu redukcji etatów.
Aby ubiegać się o zasiłek dla bezrobotnych, osoba zwolniona musi mieć przepracowanie co najmniej 365 dni w ciągu ostatnich 18 miesięcy, za co najmniej wynagrodzenie minimalne i nie posiadać innego zatrudnienia oraz aktywnie poszukiwać pracy.
Upadłość firmy a zwolnienie lekarskie w ciąży to kwestia, która przedstawia się podobnie, jak w przypadku upadłości firmy i zwolnienia lekarskiego z innych względów. W przypadku upadłości firmy prawo pracy zapewniające szczególną ochronę kobietom w ciąży traci moc i możliwe jest zwolnienie takiej pracownicy.
Ogłoszenie upadłości przedsiębiorstwa daje pracodawcy (a właściwie syndykowi, który przejmie kontrolę nad firmą) prawo zwolnienia wszystkich pracowników, w tym kobiet w ciąży bądź przebywających na urlopie macierzyńskim.
Upadłość firmy nie wpływa jednak na urlop macierzyński, a dokładnie na prawo do pobierania zasiłku macierzyńskiego z ZUS-u — dalej jest on należny.
Co dalej gdy firma ogłosiła upadłość? To zasadne pytanie zarówno ze strony przedsiębiorcy (czy np. wspólników spółki, członków jej zarządu), jak i pracowników. Jeśli uda się zakończyć postępowanie upadłościowe zawarciem układu z wierzycielami, przedsiębiorstwo działa dalej, ale z pewnością będzie wymagało wprowadzenia pewnych zmian, aby nie powtarzać swoich błędów i nie doprowadzić do ponownego pogorszenia sytuacji finansowej.
W przypadku likwidacji przedsiębiorstwa pracownikom nie pozostanie nic innego, jak szukać nowej pracy. Przedsiębiorcy zaś powinni skonsultować się z prawnikiem, aby w jak największym stopniu chronić swój majątek osobisty przed roszczeniami wierzycieli i znaleźć optymalne wyjście z kłopotów finansowych (np. upadłość konsumencką już po utracie statusu przedsiębiorcy).
Choć proces upadłości firmy ma swoje wady, istnieją także korzyści, które mogą wyniknąć z tego rozwiązania. Należy pamiętać, że samo ogłoszenie upadłości firmy nie musi jeszcze oznaczać jej likwidacji. Firma w upadłości może dalej działać, rozwijać się i potencjalnie zawrzeć układ z wierzycielami, który pozwoli uniknąć zamknięcia przedsiębiorstwa.
Jednocześnie upadłość może negatywnie wpłynąć na wizerunek firmy, zarówno w oczach klientów, jak i partnerów biznesowych. Może to utrudnić pozyskiwanie nowych klientów (jako że wielu z nich doskonale wie, jak sprawdzić upadłość firmy), a także utrzymanie relacji z obecnymi partnerami. Właściciele oraz członkowie zarządu przedsiębiorstwa mogą ponieść negatywne konsekwencje, takie jak utrata kontroli nad przedsiębiorstwem, odpowiedzialność za długi firmy czy różnego rodzaju kary (jeśli złożą wniosek o ogłoszenie upadłości za późno, chyba że zwłoka była niezawiniona).
Z drugiej strony, w trakcie postępowania upadłościowego firma jest chroniona przed dalszymi roszczeniami wierzycieli, co pozwala skupić się na restrukturyzacji przedsiębiorstwa.
Kalkulacja została dokonana na dzień 16.10.2024 r. na reprezentatywnym przykładzie. Przykład wskazuje dane orientacyjne i ma niewiążący charakter. Służy celom informacyjnym i nie stanowi oferty w rozumieniu art. 66 Kodeksu cywilnego, ani zaproszenia do zawarcia umowy kredytu na zaprezentowanych warunkach. Wskazane wyliczenia są oparte o założenia przyjęte dla reprezentatywnego przykładu, nie uwzględniają oceny zdolności kredytowej i nie wypełniają obowiązków informacyjnych wynikających z Ustawy z dnia 12 maja 2011 r. o kredycie konsumenckim. Przyznanie i wysokość kredytu zależy od zdolności kredytowej klienta.